- Details
- 01-06-2026
Op deze pagina worden de blogs van Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur gepubliceerd.
Op deze pagina worden de blogs van Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur gepubliceerd.
1 juli 2020 - Raymond van der Laan
Vroeger, ja vroeger. Toen je nog verjaardagsfeestjes in een kring had. Kopje koffie met een gebakje (de jarige mocht als eerste uitzoeken, de rest van de visite volgde, het was zaak daar niet al te laat op aan te sluiten anders bleef je met die mokkapunt zitten), nog een tweede kopje en dan aan het hartige spul. Pilsje voor ome Kees, zoete witte wijn voor tante Truus en een advocaatje met slagroom voor oma. Blokjes kaas er bij, schaaltje paprikawokkels op tafel – enfin, u heeft een beeld.
1 juni 2020 - Rick Kempen
De horeca is weer open, het bier vloeit weer van de tap. De stofwolken van Covid-19 zijn echter nog lang niet opgetrokken. Of de digitale erfstukken, waar collega-columnist en dierbare biervriend Henri Reuchlin in de voorgaande column over schreef, ooit een rariteit uit het verleden zullen zijn - we weten het nog niet. Wat we wel weten? Brouwers en horecaondernemers hebben elkaar meer dan ooit nodig. Wat hen verbindt? De bierliefhebber. Met elk glas bier, gedronken in een proeflokaal, kroeg of café steunt de bierconsument hen beiden.
1 mei 2020 - Henri Reuchlin
Het bijzondere van deze Coronatijd is dat we geschiedenis schrijven. Het is een trieste geschiedenis want de social distancing waar we het nu allemaal over hebben, is precies het tegenovergestelde van wat bier doet: mensen bij elkaar brengen. Met de huidige techniek kunnen we beeld en geluid virtueel redelijk overbrengen. Dat is nog niet het geval met voelen, ruiken en proeven. Hoe een bier er uitziet is belangrijk, want de eerste indruk, maar het draait uiteindelijk om het aroma, mondgevoel en de smaak. Dat geldt niet alleen een bier overigens …. Dus zijn brouwers en horeca de sjaak. We zullen alle zeilen bij moeten zetten om te voorkómen dat het bierwalhalla, waarmee we de roaring twenties vier maanden geleden binnenwandelden, bijgezet kan worden bij het erfgoed uit het verleden. Gelukkig zijn de meeste ondernemers in deze sector creatief en niet de minsten onder hen begonnen precies toen de vorige crisis zich ontrolde. We zullen zien wie er op staat in deze tijd.
1 april 2020 - Marco Daane
Elke ochtend denk ik dat ik uit een belabberde droom ben ontwaakt – maar na twee seconden ben ik alweer bij zinnen. Oh ja, het is echt: we leven met z’n allen in een Pandemie-Tijdperk, buiten waart een onberekenbaar virus rond. Meer dan van een beroerde droom heeft deze toestand overigens iets weg van een ongeïnspireerde, met weinig geld en slechte acteurs in elkaar geflanste B-film. Het is vergeefs zoeken naar de vaart van Outbreak met Dustin Hoffman of de monumentale grootsheid van I am Legend met Will Smith. Glansloos is het: we zitten thuis opgesloten, we volgen angstvallig cijfers (van het RIVM), we houden buiten schichtig in de gaten wat 1,5 meter is en we hebben geen idee hoe lang dit nog gaat duren.
Om nog maar niet te spreken van de ban op vermaak, zoals evenementen, reizen en de horeca. Bier drinken moet thuis, bij een potje scrabble met familie. Door een onzichtbaar wezen zijn de kroegen doodstil.
1 maart 2020 - Raymond van der Laan
Koken met pakjes en zakjes, ik heb er een grondige hekel aan. Smalend kijk ik neer op hen die de supermarktband volgooien met Knorr Wereldgerechten, Aardappel Anders en – horreur extraordinaire – Chicken Tonight. Zelfs voor zoiets nederigs als een boerenomelet weten ze bij Unilever nog een zakje te bedenken! Nu vraag ik je: een gerecht met ei en groenten, wie heeft dáár nou een zakje met zout en E-nummers voor nodig? Waar is het toch misgegaan met de mensheid, dat we denken dat spaghetti bolognese of kip tandoori alleen maar te maken is met wat duurbetaalde gebakken lucht? Wat is er in dit digitale tijdperk mis met het opzoeken van een millennial-proof recept met 5 sterren op een hippe site, die de benodigde ingrediënten afgestemd op het aantal eters zo in de app van je favoriete supermarkt bliept, zodat jij met de zelfscanner langs schap en rek verder kunt bliepen? Mag dan helemaal niets meer wat moeite kosten? Pakjes en zakjes, het is niet het echte werk mensen!
1 februari 2020 - Rick Kempen
Nederland Bierland lijkt tot rust aan het komen te zijn, tenminste als je kijkt naar de ontwikkeling van het aantal bierproducerende bedrijven. Alleen al de pagina waarop de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur middels een grafiek deze ontwikkeling visualiseert rechtvaardigt het bestaan van deze website.
1 januari 2020 - Henri Reuchlin
Het is januari en de campagne ik pas is van start. Het idee achter de campagne is om in de hele maand januari geen alcoholhoudende dranken te drinken. Op zichzelf is het geen gek idee om het wat rustiger aan te doen na de vreet- en zuipgekte die het land jaarlijks overspoelt in de maand december. In de vastentijd volgde vorig jaar een tweede episode van de campagne, nu na de drinkgekte van carnaval.
1 december 2019 - Marco Daane
De nieuwe Nederlandse biercultuur brak voor mij echt door op een meidag in 2013. Een selectief aantal jonge brouwerijen presenteerde zich op het Spui in Den Haag tijdens het tweede Nederlands Bierproeffestival (de enige keer dat dit in de open lucht plaatsvond).
1 november 2019 - Rick Kempen
Toegegeven, ik ben de eerste om te zeggen dat een blog op de website van de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur misschien niet de meest aangewezen plaats is voor een verhaal onder deze titel. Weet dan, lezer, dat er een lijstje circuleert met gesuggereerde onderwerpen waaruit uw toegenegen scribenten kunnen kiezen - dat lijstje mogen ze ook negeren - en daar stond dit onderwerp op. Misschien is een blog over de échte cijfers van craftbeer in Nederland hier niet op zijn plaats - en misschien ook wel. Bent u er nog?
1 oktober 2019 - Henri Reuchlin
Deze dagen viert het Kennisinstituut Bier haar tiende verjaardag. Het instituut is opgericht door brouwers om aandacht te vragen voor de gezondheidseffecten van verantwoorde alcoholconsumptie. Hoewel de brouwers aan de wieg van de organisatie staan, werkt het wel wetenschappelijk onafhankelijk en op afstand van z’n financiers. Anders heeft zo’n instituut weinig waarde.