- Details
- 01-06-2026
Op deze pagina worden de blogs van Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur gepubliceerd.
Op deze pagina worden de blogs van Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur gepubliceerd.
1 augustus 2025 - Henri Reuchlin
Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. Ik ben vaak te laat. Dat wijt ik aan mijn optimisme: ik denk meer dingen in een uur te kunnen doen dan mogelijk is. Ik denk dat het verkeer altijd meezit. Maar als ik goed naar mezelf kijk kan ik niet ontkennen dat het soms simpelweg door laksheid komt. Ik ben te laat voor de trein, die altijd precies op tijd vertrekt als ik zelf te laat ben. Ik kom laat binnen op bijeenkomsten. Gelukkig ben ik zelden te laat als het op bierdrinken aan komt. De vertraging is slordig, maar nog op te vangen.
1 juli 2025 - Gijs Troost
Zo af en toe valt, wandelend over een bierfestival of scrollend door de socials, je oog op iets dat als ‘bier’ wordt geadverteerd, maar wat op de één of andere manier niet direct die associatie oproept. Een nieuwe gimmick op festivals is blijkbaar bier uit een slushmachine. Ik had het al eens gezien, maar nu zag ik een bier/slush aangeprezen worden als – en ik citeer: “lekker dik, geprakte banaan, mango, ananas en een tropische kokos vibe”.
5 juni 2025 - Mariëlle Cobussen
Begin jaren '90 startte ik mijn juridische loopbaan op een chique Haags kantoor. Op zo'n snikhete dag waarbij mijn panty en mantelpak aan mij vast kleefden, rondde ik samen met mijn leidinggevende een bespreking met cliënten af op een restaurant terras. Na afloop werd wat besteld om te proosten op de goede afloop. En vers als ik was uit de Nijmeegse studentenbanken, verlangde ik naar een koel, licht sprankelend, vers getapt bier. Mooie belletjes in het glas en de condens van de zon aan de buitenkant. Ondanks de zeer beperkte keuze -wijnkaarten plegen op dit soort plekken vijf keer zo lang te zijn dan de bierkeuze - genoot ik van mijn bier.
1 mei 2025 - Blog - Frits Dunnink
We leven in een tijd waarin het ventileren van een mening nog nooit zo makkelijk was. Dat klinkt democratisch. Het kan anywhere, anytime. Als je zit te wachten op je bestelling in het restaurant, of staat te wachten op je trein. Als je voetbal kijkt en je aandacht even verslapt. Op de plee als je bezig bent een grote boodschap te verrichten. Of in je bed voor het slapen gaan, als je lief nog even in de badkamer haar/zijn tanden poetst. Het enige dat je ervoor nodig hebt, is je smartphone.
1 april 2025 - Puck Kerkhoven
Dit wordt een eerbetoon aan kwalitatief goede, lokale bieren. 'Doe normaal, koop lokaal'.
Ik las deze hartenkreet in een leuk bierblad, met uitroepteken!, en merkte dat ik instemmend knikte. Het klinkt toch een stuk frisser, en minder protectionistisch, dan het aloude 'Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar' van ruim een eeuw geleden.
1 maart 2025 - Tim Castricum
Dat de meest recente aflevering van Keuringsdienst van Waarde over bier er één is die de gemoederen heeft beziggehouden zal ik als bekend veronderstellen en komt ook niet als verrassing. Branchevereniging CRAFT heeft al van zich laten horen, diverse bierauteurs, brouwers en brouwerijen hebben er over geschreven. Waarom voel ik me dan geroepen om er ook nog iets over te schrijven? Simpel: niet eerder zag ik een tweedeling in onze branche ontstaan waarover ik me enige zorgen maak. Polarisatie zou ik het niet willen noemen, maar dat men lijnrecht tegenover elkaar is komen te staan is evident.
1 februari 2025 - Raymond van der Laan
Het was een jaar van transitie, 2024. Op het wereldtoneel, zoals we dat elke dag weer kunnen zien en lezen, maar ook op kleinere, persoonlijke schaal. Ik wisselde van baan, onze jongste ging het huis uit zodat we in volle glorie kennis konden maken met het fenomeen ‘lege nest syndroom’, en ook op bierschrijfgebied gebeurde het een en ander. Na bijna tien jaar op freelancebasis voor de Volkskrant over bier te hebben geschreven liet de redactie weten dat ze ‘alles wat we over bier willen weten wel is behandeld’. Bedankt, en tot ziens. Nee, dit nieuws gaf niet dezelfde commotie die rond die tijd ontstond bij een ander vertrek van een schrijver bij diezelfde krant, namelijk van de populaire columniste Eva Hoeke, al was het gevoel dat zij hierover openlijk etaleerde voor mij herkenbaar. Alle gelukkige schrijvers lijken op elkaar, elke ongelukkige schrijver is ongelukkig op zijn eigen manier, als u mij toestaat Tolstoj te parafraseren.
1 januari 2025 - Rick Kempen
Zoveel Nederlanders, zoveel bondscoaches. Als er iets is dat wij graag doen, dan is het van mening met elkaar verschillen. Over het weer. Over politiek. Over de opstelling van Oranje, de Leeuwinnen incluis. Over bier ook. Dat laatste bediscussiëren we in de kroeg, op festivals, op Facebook. En in podcasts. Daar zijn er inmiddels een hoop van. Bier, in al zijn facetten, wordt uitgebreid besproken en becommentarieerd. Podcasts over bier maken inmiddels een integraal deel uit van het Nederlandse bierlandschap, en zijn daarmee deel van het erfgoed van de Nederlandse biercultuur.
1 december 2024 - Henri Reuchlin
Een paar jaar geleden ontvingen we als Nederlandse biersommeliers een groep Duitse vakgenoten op het Nederlands Bierproeffestival. Ze zijn stomverbaasd dat we zo’n bierfeest in een kerk kunnen organiseren. De verbazing wordt nog groter als ik even later vertel dat ik even naar een kroeg om de hoek moet gaan, om daar mijn stem voor de verkiezingen uit te brengen. Er is een stembureau gevestigd. Voor ons is een bierfestival in een kerk niets ongewoons. De Martinikerk was jarenlang gastheer voor het Bierfestival Groningen. Het moest op zaterdag strak opgeruimd zijn, om de dienst van zondag niet in de weg te zitten. Er zijn bierfestivals in kerken in Alkmaar, Amsterdam, Kampen en nog veel meer plaatsen. Het is een logische combinatie: je hebt een groot gebouw, dat een groot deel van het jaar leeg staat. Dat kost geld. Het ligt voor de hand om het kerkgebouw op andere dagen te verhuren om de kosten te drukken. De meeste festivals zijn in kerken die aan de dienst zijn onttrokken. Maar het Groningse voorbeeld laat zien dat dit niet het geval hoeft te zijn. Nederlanders zijn nu eenmaal graag dominee èn koopman. Voor de Duitse gasten voelt het heel onwerkelijk.
1 november 2024 - Puck Kerkhoven - blog
Een berichtje op Facebook dat me nou eens echt blij maakte:
'Hoera, mijn werkgever heeft eindelijk het licht gezien. Na jaren alleen de grote A... namen op tap te hebben gaan we nu (eindelijk) iets meer ‘craft’.Een tweetal X blikken staan in de koeling en de Drop Bock is aangesloten op de tap. Fijn bier hoor..... Niet je standaard bock, maar als je van drop houdt is dit zeker een aanrader.' Aldus een trotse medewerker.